Úmluva CMR
Následující článek je určen zejména pro společnosti a další subjekty podnikající v silniční nákladní dopravě.
Od 1. ledna 2019 nabude účinnosti novela zákona o silniční dopravě, která mimo jiné stanovuje, že nově, tj. od 1. ledna 2019, se bude Úmluva o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční nákladní dopravě (známá i jako Úmluva CMR) používat také pro řadu otázek tuzemské silniční nákladní dopravy v rámci České republiky. Zákonodárci tak pro vnitrostátní úpravu této problematiky využili po vzoru např. Rakouska či Německa ustálený soubor mezinárodních pravidel, který se ve světě dlouhodobě osvědčuje.
Novela zákona o silniční dopravě, která tuto novinku v podobě rozšíření působnosti pravidel obsažených v Úmluvě CMR i na vnitrostátní nákladní dopravu v ČR zakotvila, tak stanoví: „Ustanovení o uzavření a provádění přepravní smlouvy, odpovědnosti dopravce, reklamaci a žalobě a o přepravě prováděné postupně několika dopravci obsažená v Úmluvě o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční nákladní dopravě (CMR) se použijí obdobně ve vnitrostátní silniční nákladní dopravě na smlouvu o přepravě věci, práva a povinnosti při přepravě věci, náhradu škody vzniklé při přepravě věci a na odpovědnost jednotlivých dopravců při přepravě věci, k jejímuž provedení se spojilo několik dopravců.”
K uvedenému na okraj připomínáme, že nynější právní úpravu představovalo pouze několik ustanovení občanského zákoníku, který s podrobnější úpravou přepravy věcí již dopředu počítal.
Některé novinky v oblasti vnitrostátních přeprav dané novelou
Co se týče povahy Úmluvy CMR upozorňujeme na skutečnost, že účastníci přepravní smlouvy se jejími ustanoveními musí řídit, a nelze se od nich odchýlit ani dohodou. Pokud by tak strany učinily, byla by tato odchylná ujednání neplatná a právně neúčinná.
Zásadní novinkou oproti dosavadní vnitrostátní právní úpravě, kterou ocení zejména dopravci, je limitace standardní odpovědnosti dopravce při ztrátě, zničení nebo poškození zásilky a tím i jeho omezená náhradová povinnost.
Náhrada škody se vypočítá z hodnoty zásilky v době jejího převzetí k dopravě, avšak nesmí přesahovat částku vypočtenou jako koeficient daný Úmluvou CMR za kilogram chybějící hrubé hmotnosti. Odesílatel si však může zajistit vyšší odpovědnost dopravce, a to tak, že zaplatí dohodnutý příplatek k přepravnému a v nákladním listě udá cenu zásilky převyšující zmiňovanou hranici, případně udá částku zvláštního zájmu na dodání zásilky.
Úmluva CMR taktéž upravuje i případ, kdy dopravce škodu způsobil úmyslně. Je zřejmé, že v takovém případě se dopravce nemůže dovolávat limitu své odpovědnosti, ale bude povinen nahradit škodu v plné výši.
Úroky z náhrady škody, které lze po dopravci požadovat, jsou pevně stanoveny na 5% ročně.
Úmluva CMR rovněž konkretizuje důvody pro případné úplné zproštění odpovědnosti dopravce.
Dokladem o uzavření přepravní smlouvy bude dle nové úpravy nákladní list, který tak nahrazuje nynější potvrzení o převzetí zásilky či cenný papír ve formě náložného listu.
Nově budou řešeny i reklamace zásilek. Příjemci se důrazně doporučuje zkontrolovat stav zásilky již při jejím převzetí a ohlásit případné výhrady ihned dopravci. Pokud tak neučiní a jedná se přitom o zjevně znatelné vady, má se nadále za to, že příjemce obdržel zásilku ve stavu uvedeném v nákladním listě, pokud se neukáže opak. U poškození zjevně neznatelných má na výhrady 7 dnů ode dne vydání zásilky a musí je učinit písemně.
Lhůta pro uplatnění nároků z přeprav se z 6 měsíců prodlužuje na 1 rok (v případě úmyslu až na 3 roky). Poté se nároky promlčí a nelze je uplatňovat ani vzájemnou žalobou, ani námitkami.
Shora uvedené informace měly upozornit pouze na několik nejzásadnějších změn oproti dosavadní úpravě vnitrostátní nákladní dopravy. Komplexně popsat veškeré změny není možné v jednom článku.
Proto v případě, že podnikáte v oblasti vnitrostátní nákladní dopravy, doporučujeme kontaktovat naši advokátní kancelář, která je připravena poskytnout Vám veškeré služby týkající se nákladní dopravy na profesionální úrovni.