Reklamace zájezdu
Cestovní kanceláře se v nabídce letních dovolených předhánějí a lákají klienty sliby luxusního ubytování, služeb, krásných výhledů a nízkých cen. Bohužel často dochází k tomu, že ne všechno je tak, jak má být a z vysněné dovolené se stane událost, na kterou je lepší rychle zapomenout. Když už tato situace nastane, problémy zájezdu lze řešit.
Občanský zákoník udává, že zájezd má vadu, není-li některá ze služeb cestovního ruchu zahrnutých do zájezdu poskytována v souladu se smlouvou a dále, že zákazník má vadu pořadateli vytknout bez zbytečného odkladu. Proto je důležité jakékoliv problémy ohlásit pořadateli nejlépe rovnou, jakmile nastanou. Ten má povinnost situaci na své náklady vyřešit a pokud ani v přiměřené lhůtě nezjedná nápravu, můžete situaci vyřešit sami a po pořadateli následně požadovat náhradu nezbytných nákladů.
Příkladem může být situace, kdy máte mít dle smlouvy zajištěný transfer z letiště, čekáte na sjednaný odvoz, ale ten nikde není. Nejdříve byste měli zavolat pořadateli a zjistit, jestli nedošlo pouze k nedorozumění. Pokud se ani tak situace nevyřeší, můžete si například objednat taxi, které běžně zaplatíte a peníze budete požadovat až teprve následně po pořadateli.
V případě, že zájezd má vady, které vytknete bez zbytečného odkladu, lze uplatnit také právo na slevu z ceny zájezdu ve výši přiměřené rozsahu a trvání vady. Nepsaným pravidlem je, že výše slevy se zpravidla řídí podle tzv. Frankfurtských tabulek slev – odkaz zde: http://frankfurtskatabulka.cz/
Dále je možné uplatnit i nárok na náhradu nemajetkové újmy za narušení dovolené. Dříve se používal pojem právo cestujícího na náhradu újmy za ztrátu radosti z dovolené (loss of enjoyment of the holiday), se kterým se můžete stále setkat. Jedná se o ztrátu či podstatné omezení požitku z trávení volného času, zejména pokud byl zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen.
A jak by takové vytknutí vady nebo reklamace zájezdu mělo vlastně vypadat? Forma není zákonem stanovena, postačí tedy i pouhé ústní namítnutí. Ale z hlediska dokazování je rozhodně lepší vadu vytknout písemně a uchovat si doklad o odeslání či doručení. Je také nutné reklamaci podložit důkazy, proto je důležité správně zdokumentovat samotný problém. Vše pečlivě nafoťte, případně můžete pořídit nahrávku nebo video a také uchovávejte veškeré doklady, účtenky a podobné dokumenty.
Na závěr lze vše shrnout v několika radách. Už při podpisu si pořádně přečtěte, co je uvedeno ve smlouvě. Jakékoli problémy řešte ihned, nenechávejte to na poslední chvíli. Uchovávejte doklady, účtenky a pokud je to možné, tak daný problém nafoťte, ať následně můžete svá tvrzení podpořit konkrétními důkazy. Pokud vše pečlivě uděláte, budete mít mnohem větší šanci na úspěch.