Reklamace zájezdu

Reklamace zájedu obr. 3 1Cestovní kanceláře se v nabídce letních dovolených předhánějí a lákají klienty sliby luxusního ubytování, služeb, krásných výhledů a nízkých cen. Bohužel často dochází k tomu, že ne všechno je tak, jak má být a z vysněné dovolené se stane událost, na kterou je lepší rychle zapomenout. Když už tato situace nastane, problémy zájezdu lze řešit.

Občanský zákoník udává, že zájezd má vadu, není-li některá ze služeb cestovního ruchu zahrnutých do zájezdu poskytována v souladu se smlouvou a dále, že zákazník má vadu pořadateli vytknout bez zbytečného odkladu. Proto je důležité jakékoliv problémy ohlásit pořadateli nejlépe rovnou, jakmile nastanou.  Ten má povinnost situaci na své náklady vyřešit a pokud ani v přiměřené lhůtě nezjedná nápravu, můžete situaci vyřešit sami a po pořadateli následně požadovat náhradu nezbytných nákladů.

Příkladem může být situace, kdy máte mít dle smlouvy zajištěný transfer z letiště, čekáte na sjednaný odvoz, ale ten nikde není. Nejdříve byste měli zavolat pořadateli a zjistit, jestli nedošlo pouze k nedorozumění. Pokud se ani tak situace nevyřeší, můžete si například objednat taxi, které běžně zaplatíte a peníze budete požadovat až teprve následně po pořadateli.

V případě, že zájezd má vady, které vytknete bez zbytečného odkladu, lze uplatnit také právo na slevu z ceny zájezdu ve výši přiměřené rozsahu a trvání vady. Nepsaným pravidlem je, že výše slevy se zpravidla řídí podle tzv. Frankfurtských tabulek slev – odkaz zde: http://frankfurtskatabulka.cz/

Dále je možné uplatnit i nárok na náhradu nemajetkové újmy za narušení dovolené. Dříve se používal pojem právo cestujícího na náhradu újmy za ztrátu radosti z dovolené (loss of enjoyment of the holiday), se kterým se můžete stále setkat. Jedná se o ztrátu či podstatné omezení požitku z trávení volného času, zejména pokud byl zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen.

A jak by takové vytknutí vady nebo reklamace zájezdu mělo vlastně vypadat? Forma není zákonem stanovena, postačí tedy i pouhé ústní namítnutí. Ale z hlediska dokazování je rozhodně lepší vadu vytknout písemně a uchovat si doklad o odeslání či doručení. Je také nutné reklamaci podložit důkazy, proto je důležité správně zdokumentovat samotný problém. Vše pečlivě nafoťte, případně můžete pořídit nahrávku nebo video a také uchovávejte veškeré doklady, účtenky a podobné dokumenty.

Na závěr lze vše shrnout v několika radách. Už při podpisu si pořádně přečtěte, co je uvedeno ve smlouvě. Jakékoli problémy řešte ihned, nenechávejte to na poslední chvíli. Uchovávejte doklady, účtenky a pokud je to možné, tak daný problém nafoťte, ať následně můžete svá tvrzení podpořit konkrétními důkazy. Pokud vše pečlivě uděláte, budete mít mnohem větší šanci na úspěch.

Brno

Mgr.Pavol Riško
advokát ČAK č.10 604
Jakubská 2, 602 00 Brno
+420 775 569 715
office.brno@akrisko.cz

Bratislava

Mgr.Pavol Riško
advokát SAK č. 6 884
Pribinova 4, 811 09 Bratislava
+421 903 569 715
office.ba@akrisko.cz